Förslag nya stadgar för stämman 2018-05-30

Lagen om ekonomiska föreningar har under de senaste åren varit föremål för en omfattande översyn. Målet med översynen var i korthet att modernisera lagen så att den är bättre anpassad till nuvarande förhållanden, underlätta för kooperativt företagande och att harmonisera reglerna till aktiebolagslagen i den utsträckning som det är möjligt. Riksdagen har antagit ändringarna, som därmed trädde i kraft den 1 juli 2016. Många ändringar påverkar inte bostadsrättsföreningar, men några gör det.

Eftersom våra stadgar inte uppfyller de nya bestämmelserna måste vi senast den 30 juni 2018 lägga fram förslag för förändringar inför stämman.

Nedan följer de förändringar vi behöver göra. Det handlar främst om tider för stämmokallelser samt för revision. Vi har även passat på att göra vissa andra mindre förtydliganden. Vi använder oss av Bostadsrätternas mönsterstadgar som mall, och alla förändringar har tagits ord för ord från dessa.

Befintliga stadgar

Uppmärkt med gul markering där förändring föreslås

Förslag nya stadgar

Ändringar