Ny fastighetsförvaltare - Storholmen

Vi har nyligen tecknat avtal med en ny förvaltare av fastigheten, Storholmen AB. De tar över vår förvaltning redan den 1 januari. Ni har eller kommer snart få ett välkomstbrev från dem i lådan.

Med Storholmen får vi:

1. Fastighetsskötsel

Det som vi nu har från Clearwater. Varje vecka kommer vår fastighet ronderas av vår fastighetsskötare Johan. Då åtgärdas småsaker så som lampbyten, koll av tvättstuga, småreparationer, oljning av dörrar mm. Ärenden skapas för större saker som till exempel har felanmälts av boende.

2. Driftansvarig förvaltning

En kontaktperson för föreningen för allt som har med fastighetsskötsel att göra. Hjälper till att se över fastigheten, löpande garantier, reparationer, maskiner mm. Man dokumenterar alla avtal, maskiner, ritningar och reparationer digitalt, vilket ger en bättre överblick. Avlastar styrelsens arbete.

3. Teknisk förvaltning

En ingenjör som arbetar med fastighetens långsiktiga underhåll med underhållsplanen som grund. Föreningen får en bättre planering avseende fastigheten och kommande underhåll, så att pengar budgeteras och reparationer och underhåll sköts löpande. 

4. Webbportal
storholmendirekt.se
Här kan vi lägga upp nya ärenden, följa pågående och se status för rondering mm. Vi ser vad som blivit gjort och vad som inte har blivit gjort. Genom deras system får vi dokumentation på vad som görs i huset och det blir lättare för kommande styrelser att se när och vilka åtgärder som har utförts.

5. Tjänster till boende

Som boende kan man be dem komma och fixa något i ens lägenhet, något som inte faller under förningens ansvar. Då betalar man direkt till dem via kort vid besöket.

Varför byta?

Anledningen till att vi bytt från nuvarande Clearwater till Storholmen är flera. Dels har flera medlemmar uttryckt missnöje med nuvarande förvaltning, men framförallt har vi velat ha en förvaltare med bättre service, transparens och som täcker större delar av vårt behov. 

Vi har fått goda referenser på Storholmen och de har gett ett mycket bra intryck. De har fokus på snabb service och bra uppföljning. Prismässigt ligger de lägre än nuvarande förvaltare för själva förvaltningen, men teknisk förvaltning och driftansvarig kommer till. De har bättre tillgänglighet (kl 07-21) och svarar inom 40 s i telefonen. Inom 2 timmar ska besked komma om åtgärd, när och hur. 

Om vi inte skulle vara nöjda har de endast 3 månaders uppsägningstid, så vi är inte fastlåsta i ett långt avtal.

När och hur

Från den 1 januari ska fel anmälas till Storholmen enligt den information ni har fått (bifogat i detta utskick). Jourärenden (läckage i källaren till exempel) ska fortfarande anmälas till Clearwater under januari. Anledningen är vi kommer ha kvar dem under en övergångsperiod, och det blir mer fördelaktigt ekonomiskt att då utnyttja deras jour.

Vi hoppas och tror att Storholmen levererar den service och kvalitet som de har lovat och att vi blir nöjda! Kom gärna in med synpunkter vartefter hur ni tycker det fungerar.